Ćwiczenia w odciążeniućwiczenia w odciążeniu

        Głównym celem ćwiczeń w odciążeniu jest redukcja bólu podczas wykonywania określonych  ruchów. Dokonuje się tego poprzez zmniejszenie obciążenia stawów lub mięśni za pomocą linek podtrzymujących ciężar (podwieszek). W dłuższej perspektywie ćwiczenia te przeciwdziałają zanikom mięśni i sprzyjają przyrostowi siły mięśniowej, zapobiegają przykurczom w stawach, zwiększają ruchomości w stawach. Dla uzyskania przyrostu siły słabych mięśni oraz poprawy koordynacji nerwowo-mięśniowej stosuje się ćwiczenia w odciążeniu z oporem .

   

 

 

Wskazania Przeciwwskazania

zaniki i znaczne osłabienie siły mięśniowej

stany bezpośrednio po zwichnięciach i innych urazach stawowych

zmiany zwyrodnieniowe stawów

ostre stany zapalne stawów i tkanek okołostawowych

ograniczenia ruchomości w stawach

stany zapalne żył

stany po unieruchomieniu

temperatura powyżej 38°

zespoły bólowe w obrębie aparatu ruchu

naruszona ciągłość skóry i tkanek miękkich

niepełny zrost kostny

występowanie bólu podczas ćwiczenia

 

stany po zabiegach operacyjnych przed wyjęciem szwów

 

ciśnienie rozkurczowe powyżej 100 a skurczowe powyżej 160 (mierzone w spoczynku)

 

ogólny ciężki stan pacjenta

 

stan po tomografii komputerowej z kontrastem

   

stan po nakłuciu dolędźwiowym (np. pobieranie płynu mózgowo-rdzeniowego)

 

przypadki pourazowe po złamaniach z niepełnym zrostem