+48 (22) 880 91 37
recepcja@medikar.pl
ul.Sielecka 22, Warszawa
Człowiek od urodzenia odbiera bodźce płynące ze środowiska. Pozwalają mu one poznać otaczające go środowisko, a także samego siebie. Aby w pełni doświadczyć otaczającego świata, dziecko wykorzystuje wszystkie zmysły – wzrok, słuch, węch, dotyk i smak. Prawidłowo współpracujące zmysły pozwalają sprawnie organizować reakcje. Kiedy jednak zmysły zawodzą – odbierają nieprawidłową lub niepełną informację ze zmysłów, nasz świat przestaje być zorganizowany i uporządkowany. Dziecko poszukuje brakujących informacji, bodźców i wrażeń, aby uzyskać równowagę. Integracja sensoryczna to termin, który został użyty do opisania procesów w mózgu podczas przetwarzania, integracji i organizacji informacji sensorycznych pochodzących z ciała i otoczenia. Zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej mogą objawiać się w różny sposób, dlatego warto skonsultować swoje obserwacje z Terapeutą Integracji Sensorycznej. W Medikar profesjonalni terapeuci dzięki specjalistycznej wiedzy oraz doświadczeniu potrafią zaprojektować zajęcia w taki sposób, aby zadbać o doświadczenia sensoryczne dedykowane indywidualnym potrzebom dziecka. Regularna terapia SI w naszej placówce jest w stanie zapewnić ogromne postępy rozwojowe na różnych płaszczyznach, gwarantując lepszą jakość życia zarówno małym pacjentom, jak i ich rodzicom.
Integracja sensoryczna to terapia niedyrektywna prowadzona w formie zabawy. W jej trakcie dziecko ma możliwość podejmowania decyzji, kreowania zabawy, a także otrzymuje wszystkie niezbędne bodźce, które pozwalają prawidłowo zorganizować Ośrodkowy Układ Nerwowy. Umożliwia to dziecku prawidłową adaptację do zmieniającego się środowiska. Terapia obejmuje ekspozycję na bodźce sensoryczne, terapię ruchową, pracę nad równowagą, starannie zaprojektowaną i dostosowaną aktywność fizyczną oraz przystosowanie do środowiska. Jej celem jest poprawa integracji informacji sensorycznych u dzieci poprzez wykorzystanie zajęć bogatych w różne czynniki sensoryczne, aby mogły lepiej zaadaptować się do bodźców zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych (pochodzących z organizmu) oraz prawidłowo na nie reagować.
Terapia integracji sensorycznej rozpoczyna się od oceny dziecka przez specjalistę. Następnie terapeuta planuje i przeprowadza program, który obejmuje działania stymulujące reakcje sensoryczne dziecka, w tym te związane z równowagą i ruchem fizycznym. Tego typu terapia stanowi część szerszych programów, które obejmują również terapię komunikacyjną, behawioralną i edukacyjną. Podczas zajęć dziecko zaczyna dostosowywać swoją nadreaktywność do poszczególnych bodźców, często zapominając o uczuciu dyskomfortu. Terapia integracji sensorycznej wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiając zdolność do przystosowania się, co ostatecznie skutkuje zachowaniami adaptacyjnymi oraz lepszymi umiejętnościami na różnych płaszczyznach.
Praca terapeutów skupia się na pomocy w poprawie przetwarzania bodźców sensorycznych za pomocą różnych narzędzi terapeutycznych, co ma na celu:
Narzędzia terapeutyczne podczas zajęć mogą mieć charakter fizyczny (trampoliny, piłki do skakania) lub mentalny (uczestnictwo we wspólnych zabawach, wyzwania związane z rozwojem umiejętności). Podczas terapii integracji sensorycznej w dzieci uczą się rozumieć i porządkować informacje sensoryczne.
Terapia integracji sensorycznej ma na celu pomóc dzieciom w nauce korzystania ze wszystkich zmysłów – czyli dotyku, węchu, smaku, wzroku i słuchu oraz zwalczanie trudnych zachowań, które mogą być związane z problemami w przetwarzaniu informacji sensorycznych. Terapia integracji sensorycznej może skutecznie pomóc w przypadku wielu przypadłości i zaburzeń związanych z układem nerwowym.
Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla osób, które mają problemy z przetwarzaniem sensorycznym lub trudności ze zrozumieniem bodźców sensorycznych. Jest wskazana szczególnie w przypadku dzieci z autyzmem, które wykazują zaburzoną percepcję sensoryczną, nadwrażliwość na bodźce środowiskowe objawiające się nadmierną reakcją (fascynacją, lękiem) oraz dyskomfortem w odpowiedzi na różne czynniki. Kandydatami do tego typu terapii są także dzieci prezentujące problemy emocjonalne, nadpobudliwość ruchową, upośledzenie umysłowe, opóźniony rozwój mowy, dysleksję i afazję, a także dzieci z ADHD i zespołem Aspergera.
Najczęściej trudności w zakresie integracji sensorycznej można zauważyć u dzieci, które:
Zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej mogą objawiać się w różny sposób. Dlatego warto skonsultować swoje obserwacje z Terapeutą Integracji Sensorycznej.
Dzieci z autyzmem przejawiają zaburzenie przetwarzania sensorycznego, które powodują trudności wpływające na zachowanie i umiejętności życiowe. W rezultacie mogą być nadwrażliwe na bodźce z otoczenia, takie jak głośna muzyka, które powodują u nich lęk lub duży dyskomfort. Ponadto dzieci z zaburzeniem przetwarzania sensorycznego często wykazują trudności z motoryką, równowagą i koordynacją wzrokowo-ruchową oraz połączeniem informacji sensorycznych, które są dostarczane podczas różnego rodzaju czynności. Ideą terapii integracji sensorycznej jest wykorzystanie aktywności fizycznej i specjalistycznych ćwiczeń, aby pomóc w nauce ich efektywnej interpretacji i wykorzystaniu w życiu.
Oczekiwane efekty terapii SI:
To, jakie rezultaty przyniesie terapia integracji sensorycznej, zależy od wielu czynników, takich jak poziom trudności z przetwarzaniem informacji, komunikacją i kontrolowaniem emocji, a także od wczesnego rozpoczęcia terapii. Istotne w tej kwestii jest dostosowanie terapii i jej celu do indywidualnych potrzeb dziecka. Terapia integracji sensorycznej może znacznie pomóc w lepszej jakości życia zarówno dzieci, jak i ich rodziców i opiekunów. Wskazuje się, że największe korzyści z zajęć mogą odnieść niemowlęta i małe dzieci, u których terapia może poprawić różne aspekty życia, takie jak rozwój emocjonalny i ruchowy. W przypadku dzieci w wieku szkolnym terapia SI pomaga w lepszej organizacji, samodzielności i koncentracji, poprawie zdolności uczenia się, skutkuje także lepszymi umiejętnościami społecznymi, behawioralnymi i motorycznymi.
NASZA PLACÓWKA SPECJALISTYCZNA
psycholog
fizjoterapeuta
fizjoterapeuta
Podejście do pacjenta
Zabiegów rocznie
Specjalistów
Usług
Osób leczonych rocznie